Thursday, April 06, 2006

Tonårsbarn?

Jag trodde tonårstrotsen började i 13-årsåldern, inte 8.5 som Filip är nu. Vad fel jag hade... Han har kommit in i någon slags för-tonårstrots, vill bara hänga framför TV:n och leka med kompisar, gör inget annat utan bråk. Iallafall igår blev det ett jätteutbrott över en småsak, och ingen middag åt han, bara tjurade. Läxorna ville han inte heller göra, och då tröttnade jag och lät bli att tjata på honom. Och se, det blev en läxa han lärde sig, för när det var läggdags och han insåg att han inte hade gjort läxorna så blev han INTE glad... Så det blev till att gå upp kl.6 och göra läxorna innan skolbussen gick kl.7. Idag satte han sig själv med läxorna utan att säga något mer än "Jag gör dem nu för jag var väldigt trött imorse". Vad var det nu med att växa upp och ta eget ansvar... Inte något som barn här i Cary får lära sig, kontrollerade som de är hela tiden. De väntar bara på att en vuxen ska hålla reda på vad de ska göra (och vad de inte får göra). Tyvärr börjar våra barn också bli amerikanska....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home