Wednesday, February 22, 2006

Skidresa!

Det har varit några händelserika dagar i bergen. Vi kan väl säga så här, amerikaners skidvanor är inte som skandinaviers. Helt galna i backen, kör enligt två deviser: "Går det så går det" och "Kan Bode Miller så kan jag". Unga och gamla, kvinnor och män, i dyra skidkläder eller jeans, alla föll de som käglor i backarna, både i gröna, blå och svarta pister. Har aldrig sett så många nybörjare, inte heller så många skadade skidåkare nerkörda på bårar. Och detta i ett liftsystem med 5 liftar och lika många backar...

Och vi då? Ja, jag tar en dag i taget:

Fredag: Vi kör på eftermiddagen, 3.5 timmar senare är vi framme. Sommarvärme när vi startar, 23 grader och sol i Cary, vad ska vi åka på skidresa för? Fredrik är tyvärr sjuk, han har gått halvsjuk och jobbat, åkt till Chicago, och kom hem med feber. Däckade och sov 14 timmar...

Lördag: Katastrofdag. Det har snöat kraftigt under natten, på morgonen ska jag köra till backen (Fredrik sjuk), kanar av vägen och kör in i en refug, fastnar. Medan jag väntar på hjälp kommer en annan bil och kör in i mig. Klassisk amerikansk så kallad "fender bender". Så nu har min fina Lexus en buckla på bakskärmen. Barnen missar skidskolan, jag kör lite snowboard på eftermiddagen. Sämsta snowboard jag har hyrt någon gång, hyrde av ett ställe som hävdade att de hade "best rental equipment in the area"... Åker tillbaka dit och skäller ut dem (något har man lärt sig här...), får kanterna slipade och snowboarden vaxad. Plötsligt kan jag åka! Tyvärr snöstorm, barnen uttråkade utan skidor och Fredrik med 39 graders feber. Det är bara att gå och lägga sig och hoppas att morgondagen blir bättre....

Söndag: Sol! Barnen i skidskola, 5 timmar med lunch, jättebra! Fredrik ännu sjukare... Jag kravlar i backen med min snowboard, alla kunskaper från för två år sedan som bortblåsta. Men med detta vädret kan jag stå ut med det också. Dock LÅNGA liftköer och galna amerikaner i backen, helt livsfarligt, blir påkörd två gånger.

Måndag: Korta liftköer, SOL! Barnen i skidskola. Jag har äntligen kommit på hur man åker snowboard så nu är det kul. Fredrik är sjuk, mina föräldrar åker hem med honom på eftermiddagen. Inga skidor för honom, bara feber... Åker lift med en massa hillbillies med svårförståelig dialekt.

Tisdag: SOL! Inga liftköer! Perfekt dag! Barnen har tjatat till sig en dag i snowboard-skola. De är superlyckliga fast de ligger och kravlar i backen hela dagen. På slutet kan faktiskt båda barnen ta sig ner utan att ramla (i en backe som knappt lutar). Jag och barnen åker hem på eftermiddagen trötta och glada, barnen är nu helt sålda på snowboard.

Här kommer lite bilder också.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home