Friday, March 17, 2006

Ny teknik

Sitter här med pizza, en margharita och ser på film med barnen. Usch, kommer aldrig att bli en amerikansk soccer-mom, som bara dricker läsk och går i kyrkan varje söndag...

Iallafall, detta är fjärde gången jag bor utomlands i mitt liv. De tre senaste gångerna har jag kunnat ta hjälp av ny teknik för att hålla kontakten med Sverige. Första gången var jag bara 5, bodde i Schweiz ett år när pappa gick i skola där, så det räknas inte riktigt. Men andra gången var 1992, då gjorde jag mitt examensarbete i Paris. Den stora nyheten då var email! Jag mailade med Fredrik och olika kompisar som råkade ha email på skolan, ingen hade det ju hemma. Nästa gång var 1996, när jag var i Australien ett halvår och forskade. Då var det helt fantastiskt att kunna läsa Aftonbladet på nätet! Tänk att kunna få svenska nyheter fast vi var i Australien. Och, den andra saken var att mina föräldrar hade email hemma, så vi skrev långa mail varje dag. Och denna gången då? Ja, nu är det definitivt Skype som gäller. Vi skypar med nästan alla vi känner hemma. Trådlöst LAN och bredband är också viktigt. Det går bra att hålla kontakten med Sverige fast vi sitter i USA, vi kan till och med se svensk TV med webb-TV. Och lyssna på svenska radiokanaler när vi blir trötta på Country... Vad blir det nästa gång då? Ja, antagligen videotelefoni, den som finns idag är fortfarande för dålig. Plus andra saker som vi inte har en aning om just nu... Teknik är kul!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home