Sunday, September 18, 2005

Några reflektioner från vårt första år i USA

Ni har ju inte fått hela min historia, så jag tänkte bara skriva lite om hur vi haft det sedan vi flyttade hit förra hösten. Vi bor alltså i Cary, North Carolina, i ett område som mest kan liknas vid Desperate Housewives. Vit amerikansk medelklass alltså, komplett med hemmafruar, hårt arbetande män och trädgårdsskötare!

När vi flyttade gick jag från att vara heltidsarbetande lektor vid LTH till att vara hemmafru med två barn som längtade hem till Sverige. Hade en vision om att barnen och jag skulle upptäcka USA tillsammans under några veckor innan de började skola och dagis. Efter två dagar stod jag inte ut längre, två vilda jet-laggade barn i en liten tvåa var ingen höjdare, så då skrev jag in Filip i skolan och hittade ett dagis till Oskar. Allt blev mycket bättre med en gång! När vi sedan flyttade in i vårt hus och barnen började hitta kompisar blev livet lite lättare. Tyvärr kom det sedan en period när Oskar grät på dagis, men också det gick över och efter jul så var det nästan inga problem mer.

För min del så handlade det om att ta hand om mina stressproblem och försöka trivas med livet som hemmafru. Gick inget vidare förrän jag hittade ett gym. Där har jag sedan varit tre gånger i veckan. Jag skrev också färdigt min bok, köp den gärna så tjänar jag pengar... :-) Under våren fick jag arbetstillstånd och position som gästforskare på NC State University. Så nu har jag fullt upp igen och trivs mycket bättre med livet, någon bullbakande mamma lär jag aldrig bli!

Sommaren spenderade jag och barnen i Sverige. Vi träffade föräldrar och syskon, barnen har saknat mormor, morfar, farmor och farfar jättemycket. Lite kul att komma tillbaka till sin gata och se sitt hus igen, grilla med grannarna och se barnen leka med kompisarna. Just då längtade jag tillbaka jättemycket. Fast livet här är ju också bra. Eller som amerikanerna säger: Det är så varmt på sommaren att det enda man kan göra är att ligga vid poolen. Yes, and what is wrong with that????

Det allra roligaste än så länge har varit att se barnen lära sig engelska. Efter mindre än ett år har de blivit tvåspråkiga, och de har fått ett nytt liv med kompisar, skola och sport. Om ni någon gång får chansen att flytta utomlands så ta den! Detta är fjärde gången jag bor utomlands och det är lika kul varje gång. Fast basen är Sverige, det är där vi har släkt och gamla vänner och det är den kulturen vi känner oss hemma i. Här i USA är vi bara besökare, vi kan lära oss ett och annat om kulturen, men vi lär aldrig gilla Bush!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home